Overhaul Enjin Gen2 sebab knocking


Kereta aku dah sebulan masuk bengkel.Dah hantar repair kat bengkel biasa,tukar minyak enjin dan semua ni start bila lampu aladin tu menyala kat meter...dan bunyi enjin sangat kasar *cam bunyi enjin traktor* maknanya knocking la tu.Bila mekanik check dia kata cylinder head minyak enjin tu berkeladak dgn minyak enjin yang berketul..tu yang bunyi knocking.
Nak kata aku tak tukar minyak enjin,aku tukar ikut meter tu.
Tapi takpe..kos overhaul masih dalam bajet lagi,RM1517.63.Campur pergi hantar bengkel yang tukar macam-macam tapi masih knocking,masih RM3 ribu kebawah.
Lagipun kereta ni baru ni je buat hal,sebelum ni dia perform tebaik.
So inilah kos untuk repair keta tu.*sigh..tau je aku nak dapat bonus,mesti dia pun nak jugak rasa*
Ni bil untuk overhaul,termasuk menanggal dan memasang cylinder head,enjin blok dan semua sparepart berkaitan untuk memasang peralatan baru.
Bagaimanapun,itu hanya anggaran kasar.Bengkel yang mula aku hantar telah perform work order dan dicaj RM698 untuk tukar sume tu tapi lampu tu menyala so nak elokkan juga kenalah overhaul.
 Untuk bengkel yang kedua,anggaran kos adalah RM1500 tetapi bila dah perform maka ia melonjak ke RM1744.Sebab?sila tengok detail cost dibawah:

 Jadi setelah enjin overhaul,yang menelan kos sebanyak RM2500,dah tak menyala lagi lampu aladin.Kereta telah dipotong blok ke 2.0 dan selama sebulan perlu drive kereta dengan romantik.(bawah 100km/hour).Dan selepas ni setelah last blok dah abis potong,jika terjadi lagi kes ni,aku terpaksa mengganti blok baru dan perlu membuat pemeriksaan puspakom.

2 comments:

  1. Er.. tukor pakai minyak zaitun, buleh? :D (ni sah ada nak kena penampo ni)

    Dengan kereta memang pening kepala kan? Kalo sikit-sikit tu tak pe, ni mai beribu riban tu.. ha dengan tuan dia pon deman sejuk gigil (saya la tu).

    Apa-apa pon, syukur la kereta Aza dah molek. Lepas ni jangan rempit-rempit dah ye.

    ReplyDelete
  2. Aida,

    Meh la nak rasa penampo :D
    Pening kalau rosak.Kalau tak suka ati je lenjan dia!
    Alhamdulillah,keta dh ok.

    Errr,kalo komen kat blog orang rajin ye Aida tapi kalo dlm blog sendiri berjaman nak reply sb tu commnet disable kan?
    Heee..prihatin sungguh blogger tu

    ReplyDelete