Backpack ke Kashmir-Day 5-Houseboat dan Dal Lake

Tasik Dal dan deretan Houseboat
Kashmir..bumi yang mempunyai kecantikan bak syurga..dikelilingi taman dan tasik Dal. Srinagar diasaskan oleh Asoka, pernah diperintah oleh pemerintah Hindu dan akhirnya menjadi tempat kegemaran Kerajaan Mogul. Ketika pemerintahan kerajaan Mogul inilah, keindahannya ditambah dengan pokok chinar, willow,taman-taman diraja serta lanskapnya berkembang menerusi unsur-unsur Parsi yang merupakan keturunan Mogul.
Ia telah menarik penyair, penyajak, pengukir dan pecinta seni kraf bertapak disini dek kerana keindahannya yang mampu memberi ilham. Kerana itu ramai tukang-tukang seni yang menetap disini.
tasik sebagai penjana ekonomi tempatan

tasik dal dan ikonnya


hasil seni

Dal Lake terkenal kerana penginapan rumah atas airnya,dan merupakan ikon Kashmir. Ia mempunyai 2-5 bilik, dilengkapi bilik air setiap bilik dan water heater.
Ia dihampari karpet mewah parsi, ukiran kayu walnut sebagai hiasan dinding dan mempunyai butler yang melayan tetamu sepanjang penginapan. Houseboat wujud kerana pada zaman kolonial, pihak ekspatriat seperti British tak dibenarkan membeli tanah tempatan, jadi mereka yang suka sangat dengan bumi syurga ini mencipta houseboat agar mereka masih boleh menikmati keindahan Kashmir seolah berada dirumah atau dihotel. Dan boleh tinggal selama mana yang mereka inginkan.

Tasik Dal
shikara ride at hazratbal shrine
Houseboat di tasik Dal

Lanskap semulajadi Kashmir


Kami bermalam di Coronation HB..rate Rs2000 semalam.(rm100), untuk merasa tidur dalam HB semalam walau mahal bagi bajet backpaker seperti kami.

HB ni terletak di Gate 3, Boulevard road yang terkenal sebagai pusat pelancong. Kalo nak HB yang murah, boleh pilih kawasan HB di Jhelum River..tapi agak usang dan tak happening kawasannya. Untuk reach HB ni kena melalui shikara. So kalo dh check-in Hb,baik dok diam-diam dan makan je di HB tu.

Sebab nanti kena bayar kat Shikara guy tu bila nk kesana kemari. Dan disini juga memberi tip adalah satu kewajipan. Sama ada kepada budak jaga bilik hotel kita tu ke,teksi ke..memang dah jd tabiat depa.
Ada juga floating market disini.Penjual bunga, shawl dan saffron akan menghampiri shiraka untuk jualan.





Bilik di HB..penuh ukiran dari kayu walnut
Butler houseboat
shikara
makanan atas houseboat
Ruang tamu Hb...sangat mewah ukiran
Rate Hb boleh mencecah Rs4000 semasa peak season..iaitu May-September.







No comments:

Post a Comment