Bulgaria - Part 2 Hari pertama di Ruse


Bulgria adalah sebuah negara yang tergolong dalam Central Eastern Europe.

Central and Eastern Europe, abbreviated CEE, is a generic term for the group of countries in Central Europe, Southeast Europe, and Eastern Europe, usually meaning former communist states in Europe. It is in use after the collapse of the Iron Curtain in 1989–90. In scholarly literature the abbreviations CEE or CEEC are often used for this concept. Kadangkala ia termasuk Austria.
CEE includes the following former socialist countries, which extend east from the border of Germany and south from the Baltic Sea to the border with Greece.
https://en.wikipedia.org/wiki/Central_and_Eastern_Europe

Negara yang berfahaman sosialis ini digantikan dengan sistem parlimen berdemokrasi selepas runtuhnya tirai besi pada1989-1990.
Ruse atau Pyce dalam cyrilic- Heritage trail

Ruse adalah Bandar ke-5  terbesar di Bulgaria dan teletak di sempadan Romania. Ia adalah di utara Bulgaria dan berdiri di tebing sungai  Danube. Ruse terkenal kerana senibina bangunannya yang berkonsep neo-boroque ( senibina kurun ke-19  dan noe-Rococo yang gunakan hiasan penuh ukiran, cermin hiasan yang elegan.
Dikatakan asal nama Ruse adalah dari perkataan ‘Rusa’ dalam bahasa Russia yang bermaksud ‘blond hair’. Bandar ini adalah bandar industri dan di gelar  'little Vienna' kerana banyaknya bangunan yang mirip seperti di Vienna.


Tulisan Cyrilllic
lengang pada ahad

berseni dan agak terbiar
masjid lama
bangunan apakah



Hari pertama disini, aku hanya jalan di kawasan sekitar.. tengok bangunan yang cantik dan tak pergi sangat pun tempat famous yang lain.
Nak melawat muziumnya..di tutup pulak. Aku tak naik tram dan pengangkutan awam yang lain di sini..hanya berjalan kaki.. terjumpa sebuah masjid yang agak usang.
kucing gemuk comel


ni nak naik ke stesen bas dari depan jalan



depan train station


gambaq kelabu asap sebab kamera pun sejuk woo
Lepas puas jalan aku balik hotel...cuci mata kat balkoni tengok warga Ruse yang cantik bergaya tu.
stylish depa ni



No comments:

Post a Comment