Romania - Part 3 Pagi yang beku



Aku bangun awal pagi ni..kul 5 pagi. Tengok dari jendela bas-bas dah bergerak.
Melepak, buat apa yang patut (solat ,memerut..dsb)a dan tunggu hingga pukul 8 pagi untuk meneroka bandar Brasov ni.
Ingat nak pergi istana Dracula tu..tengok pada keadaan.
Keluar je hotel, mak oiiii sejuknya pagi kat sini. Mengigil jari-jari ni dan rasa kebas. Kena letak tangan dalam kocek baru ok sikit. Cuaca disini memang sangat sejuk berbanding Bulgaria kerana kedudukannya yang terletak berdekatan gunung ganang. Bernafas mengeluarkan asap sejuk dan hidung berair walau baru jalan kaki beberapa minit. Ughhh..masa ni baru tau nikmatnya heater bagi mereka.
Kalo tak pakai stoking memang kaki ko cramp dan kebas..tak tahan kebekuan tu.
Berjalan sambil melihat warga Brasov mengikis cermin kereta yang diliputi salji dan memanaskan enjin kereta. Azab aku menengok..kena bangun awal pagi semata nak kikis cermin depan kereta.


Aku perasan selepas keluar jalan-jalan di sini..orang Romania ni sangatlah cantik-cantik dan hensem semuanya. Pakaian pun bergaya abis walau nak pergi kedai runcit je. Yang perempuan siap make-up eyes liner segala dalam cuaca sejuk ke tulang tu. They made effort to look good dan stylish. Yang lelaki tak usah cakap..setakat Robert Pattison atau Brad Pitt tu memang tak boleh nak cari makan sini. Muka orang sini kebanyakannya ala-ala model dengan figure slim, slender, blue eyes dan so damn gorgeous. Patut talent scout untuk model international suka datang Romania.
Bergetar hati mak ni haaaa...
Even reception hotel tu, Jorge namanya bermata biru dan oh-so-immposibly-handsome.

Info mengenai Brasov:

Brașov (pronounced Bra-shov), known as Kronstadt in German or Brassó in Hungarian has a population of 283,901 and is the 7th largest city in Romania. It is located almost in the centre of the country and surrounded by the Carpathian Mountains. The city provides a mix of wonderful mountain scenery in the nearby Poiana Braşov and medieval history with German influences in the old town. The city is 176 km from Bucharest.
Braşov is up there with Sinaia and the surrounding mountain resorts as the most visited city in Transylvania, Romania, and this is something that's not in vain. Braşov boasts everything from dynamic modern city life to old world charm and fascinating scenery. Also, it's pleasant to have some of the extras as well, including some of the best cleanliness records in the country, great transport and great food. Even though it's a bit overpriced for Romanian standards, especially in the high season, Braşov is definitely worth it. As some people say, "Why bother coming to Romania if you're not going to see Braşov?"
The Braşov county is one of the most visited by tourists. Other than Braşov city and its immediate attractions, the resorts of Poiana Braşov (12 km west) and Predeal (27 km south), are also well worth visiting. Other places and tourist attractions of the county: Bran, Moeciu, Râşnov, Făgăraş, Prejmer, Zărneşti, Sâmbăta (at the foot of the Făgăraş mountains).

 
Laluan RAT (Romania Automanoma Transfer)

Salji dah melekat di cermin kereta. Salji tak turun tapi maybe embun jadi salji sebab sejuk sgt

daun-daun kebekuan

breakfast makan roti dan apple danish
Aku keluar berjalan ke stesen keretapi semalam, ada jugak laluan bas disitu.
Tengok dalam internet cemana nak pi Dracula Castle ni..macam susah jugak.
So pi tanya kaunter info dekat stesen ketapi tu, dia suh aku tunggu bas depan jalan..sebelah kiri. Naik bas No.23..dalam wikitravel Brasov pun ada.
So aku pi la tunggu situ. Bas No.23 datang.
Dok sebelah mamat Romania ni..bila aku dok sebelah dia akan tersentuh la jugak bahu mak ni ke bahu dia.
Yang sadis tu dia buleh buat tanda cross sambil tu..macam kristian dok doa tu. Dosa kah aku sentuh bahu dia..siap macam berdoa ke apa mamat tu. Aku baca dalam internet kata bayaran bas buleh bayaq atas bas. Tapi tengok orang lain semua beli tiket di vending mesin kat stesen bas tu. Haih tak buleh jadi nih. Last-last tanya jugak mamat alim sebelah aku tu. Muda..lebih kurang 20 tahun umo dia.
Dia kata kat atas bas takleh bayar senah oii..jadi secara jahatnya aku dah naik bas free dan haram. Dosa tau??
Aku rasa malu la jugak kan..gigih kata aku nak pi bayaq kat drebar. Dia kata drebar tak amik duit.
Padan muka aku..dia senyum-senyum ja. Baik jugak mamat ni walau aku dok rasa dia macam stress dok sebelah pompuan yang sentuh bahu dia dan macam kristian sangat dan anti-islam gitu. Mintak maap cepat! tak baik prasangka..don't judge ok.
Dalam tenet kata sampai stesen ke-4 yang ada stadium tu..turun situ. Aku pun nak turun tapi mamat tu dulu dah nak turun. Aku terkaku disitu..takleh turun takut dia ingat aku psiko ikut dia. Haha boleh fikir camtu?
So dengan baiknya aku turun di stesen ke-5. Jalan kaki nokk..padan muka.

Sesat barat tanya orang...depa kata pi sebelah kiri la, kanan la..aku belasah je jalan.
 Ni kira dah di kawasan Transylvania.


Tugu peringatan..tak reti baca sebab tulis Romania
Aku sesat masa cari jalan nak Bran Castle..jalan kaki punyalah jauh. Kawasan berbukit ni luas dan banyak senibina yang cantik. Yang aku jumpa semuanya adalah model-model tahap David Gandy dan Adriana Lima.. jadi mak malu nak tanya pasai muka depa ketat dan serius. Camno nak tanya..belum buka mulut dah melting...tengok mata depa pun dah lemah lutut.
Mind you, mereka ni tough people, hidup dalam extreme weather sepanjang hayat, melalui musim sejuk yang menggila dan mereka survive. Jadi setakat+ditadbir oleh komunis tu takde apalah.
Muka ketat akibat kepayahan atau survival lebih tinggi.
Aku rasa dah 20 km kot aku berjalan..dalam cuaca yang sejuk beku tu. Tak boleh jadi ni...kena balik hostel cepat sebelum hari gelap.
ni monumen apa tah

dekat kawasan stadium
Bangunan yang cantik mengubat hati aku yang tak jumpa Bran Castle. Aku berjalan sekitar Universiti Transylvania dan berhenti minum susu di taman.
universiti

kediaman dikawasan gunung

kawasan berbukit ysang cantik
Then..aku lepak kejap sebelum pulang ke pangkal jalan. Hukhuk..padan muka aku kan..nak redah sgt.

9 comments:

  1. Salam sis, leh dpt no contact sis, email akak, zarinayusofftmgs@rocketmail.com

    ReplyDelete
  2. *gigih google nama model2 yang ada dalam entry ni..hahahaha!!
    Matilaanakkk gila hot org2 kat Romania nihhh

    ReplyDelete
  3. *gigih google nama model2 yang ada dalam entry ni..hahahaha!!
    Matilaanakkk gila hot org2 kat Romania nihhh

    ReplyDelete
  4. hai azaleania, thanks for the info. u ade ig x?

    ReplyDelete
  5. hai azaleania, thanks for the info. u ade ig x?

    ReplyDelete
  6. Salam sis.. Ad iti x.. Email sy cnaa1993@yahoo.com

    ReplyDelete