Posts

Showing posts from March, 2017

Backpack Medan- Masjid Raya, Istana Maimoon dan Zulaika house

Image
Hari ni dah hari yang ke empat di bandar Medan. Hari terakhir, flight petang nanti.
Pukul 6 pagi dah cerah di Medan dan waktu solat pun lebih awal.
Jadi hari ni misi aku hanya nak bersiar-siar sekitar kota Medan dan beli ole-ole untuk di bawa pulang.
Kami berjalan kaki ke Masjid Raya dan Istana Maimon yang dekat je dengan hotel.










Masa aku masuk ke Masjid Raya, ada majlis pernikahan di adakan. Dan bagus budak-budak lelaki yang jaga masjid ni, siap susun kasut tetamu masjid dalam hujan rintik-rintik tu. Mereka ni seumpama sukarelawan atau murid yang menuntut ilmu kat masjid tu. Kemudian berjalan kaki ke Istana Maimon.


Kedudukan terkini passport Malaysia 2017

Image
Kedudukan terkini passport Malaysia yang  di keluarkan oleh Henleypada tahun 2017 menunjukkan passport Malaysia berada di tempat ke 13, keluar dari senarai 10 passport terbaik dunia. Bagaimanapun kalau dikira ranking, tahun lepas kedudukan kita di tangga ke-12, tahun ni di tangga ke-13 walaupun masih boleh akses visa-free ke 164 negara. Kedudukan jatuh bukan kerana visa-free berkurang tapi kerana passport negara lain yang mendahului.

Pada 1 Januari 2017, rakyat Malaysia mempunyai akses tanpa visa (visa-free) atau visa akses ketibaan (VOA) untuk 164 buah negara dan wilayah, berkedudukan ke-13 pasport di dunia (diikat dengan pasport Estonian) mengikut Henley- indeks sekatan visa, dan merupakan passport yang paling tinggi kedudukannya di negara membangun dan di kalangan negara-negara Islam.

Yang terbaru ni, nak masuk Serbia dan Ukraine tak payah visa dah.
Jika ikut Henley Index, kita boleh akses 164 negara tapi ikut ARTON kita boleh akses ke 151 negara.

'' SINGAPURA: Pasport Malays…

Backpack Medan- Dari Berastagi ke Bandar Medan

Image
Tiba masa untuk pulang ke bandar Medan. Perjalanan dari Berastagi mengambil masa lebih kurang 2-3 jam ke Medan. Jarak takdelah jauh mana..dalam 70km je. Naik minibas yang meriah tu dan tambang adalah sebanyak Rp20,000 (Rm6) kalo tak salah. Dah lupa .
Jalan masyallah jem teruk..jalan melalui ladang, kebun dan kampung-kampung.
Sepanjang jalan jantung pun berdetak dengan lagu dangdut dipasang kuat-kuat. Waduh..rasa nak goyang pinggung kat dalam van tuh.



Sayugia diingatkan walau van ni ke bandar Medan, ia berhenti di Padang Bulan Medan, bukan di kawasan pusat bandar. Jadi, dari Padang Bulan naik becak ke Masjid Raya untuk cari hotel menginap di sana malam ni. Nak ke pusat bandar Medan dalam 30 minit jugak. Aku naik becak tu yang di caj dalam Rp50,000 (Rm15). Jauh la naik bentor dok berhimpit lama.