Posts

Showing posts from February, 2017

Backpack Medan- Berastagi

Image
Berastagi , yang bermaksud "kedai beras", adalah sebuah bandar dan daerah Karo Regency terletak di persimpangan di laluan utama yang menghubungkan kawasan tanah tinggi Karo Sumatera Utara ke bandar pantai Medan. bandar Berastagi adalah 70 kilometer ke selatan Medan dan kira-kira 1,300 meter di atas paras laut.

Aktiviti-aktiviti ekonomi utama di Berastagi, pusat pada buah-buahan dan sayur-sayuran pasaran yang berwarna-warni dan pelancongan. terkenal dengan buah Markisa Berastagi. Tarikan utama bandar adalah dua gunung berapi aktif; Gunung Sibayak, dengan mata air panas, dan Gunung Sinabung. Setiap gunung boleh didaki dalam satu hari, tetapi panduan yang diperlukan.
Pekan ini juga perhentian dalam perjalanan ke Lake Toba. Kumpulan etnik dan linguisitic dominan adalah Karo Batak.











Ramai backpacker datang Berastagi kerana nak mendaki Gunung Sibayak/ Sinabung. Tapi oleh kerana aku kat sini tak sampai sehari, maka makan dan ronda sajalah kat sini. Taklah besar mana bandar Berastag…

Backpack Medan- Dari Parapat ke Berastagi

Image
Aku naik feri dari Samosir jam 8.45 pagi dan sampai lebih kurang 40 minit ke jeti Tigaraja, Parapat.
Feri berhenti-henti kat jeti hotel lain utk amik penumpang. 
Duduk di atas feri.. melihat tasik yang tenang.. suasana sunyi dan aman. Kocakan air tatkala bot meredah tasik sepanjang 100km ini tidak mengangggu pesona indahnya permandangan. Menikmati hembusan bayu danau yang lembut. Memerhati nelayan atas perahu kecil menjala rezeki.
Pukul 8 lebih tapi dah terang macam pukul 11 pagi dan suasana mendung dan still sejuk. Tak berbahang. Teringat pagi tadi mandi dengan air yang dingin seperti air batu. Perut di isi dengan biskut dari Malaysia dan air mineral. 
Hanya semua itu mampu legakan semua perasaan stresss berbulan tidak ke oversea. Ia mampu lepaskan semua bebanan fikiran. 




Turun feri je ramai orang menawarkan pakej ke Medan, Berastagi dan pelbagai urusan lagi. Semua cari pelanggan. Then ada sorang uncle ni tanya aku.. Uncle : 'kamu mau ke Berastagi kan..kamu yang dari Malaysia se…