Percutian ke Genting Highlands-cara jimat duit

Percutian ke Genting Highlands yang merupakan kota keriangan seantero Malaysia adalah satu kewajiban.Fakta mengenai Genting:
1.Antara resort terbesar dunia dengan bilik yang ditawarkan mencapai 10,000.
2.Berada 6,000 kaki dari aras laut
3.Cable car Genting Skyway merupakan yang terpantas didunia
4.Menerima jumlah pelawat 19 juta pada 2008..menerima saingan sengit dari Marina Bay/Resort Sentosa Singapore

Sebagai blogger yang prihatin,dengan ini aku nak tulis sedikit petua untuk yang ke Genting Highlands-bagi yang pertama kali nak jejak kaki kesana.sedikit info untuk jimatkan belanja disana


1.Bagi yang drive dan teringin naik skyway,drive melalui Karak Highway (hentikan membayang hantu filem syamsul yusuf tu!) dan jumlah tol adalah RM5.00.Masa yang diambil dari KL ke Gohtong Jaya ni hanya dalam 40-45 minit (jika journey smooth) dan mengikut tahap kesibukan Karak Highway.Drive ikut ke Genting dan Gohtong Jaya,Pahang.Stesen kereta kabel ke Genting Highland adalah di Gohtong Jaya-mengambil nama Lim Goh Tong yang merealisasikan kota keriangan ini.Masa tu rasa kagum gila pada Lim ni yang berjaya mewujudkan genting ni.Heh,camne dia dapat idea dan  boleh tukar tempat jin bermesyuarat ni jadi port manusia bersuka ria?
Jalan berliku dan berbukit


Ikut papantanda penunjuk arah shj

2.Okeh,bila dah sampai parking kereta (free) dan jalan sikit ke station skyway tu..Kaunter tiket skyway terletak di pintu utama sebelah kiri lobi.Then untuk naik keta kabel kena naik escalator dan ia berada di tingkat 3.bangunan tu.Tiket skyway RM12 pergi balik (dua hala) dan RM6 sekali pergi naik puncak.
Tapi kalo dah naik ,taknak turun-turun amik je one way RM6.00.Nak lagi jimat beli tiket naik je,bila nak turun golek dari puncak genting ke bawah gunung nun (sengal ko).

GENTING SKYWAY TICKET PRICING
Ticket TypePrice (per person)
Normal One-WayRM 6.00
Normal Two-Way (Return)RM 12.00
Express One-WayRM 30.00
Hotel Guest Leisure RideRM 10.00
*Hotel guest(s) must produce his/her hotel passbook upon purchase of ticket(s) at the Upper Skyway Counter and the ticket is only valid on the day of purchase. Maximum 2 tickets/persons per hotel passbook.

Operation Hours
Monday - Sunday 
7.30am - 12.00 midnight
Operation Hours
Saturday, Sunday & Malaysia Public Holidays
10.00am - 7.00pm

Genting Skyway's Closure Notice 2012

Scheduled to close for maintenance on: 
9 May 2012

Dan bila dah sampai ke puncak Genting,kena jalan agak jauh melalui mall dan deretan kedai dari tempat kita turun keta kabel tu.Jalan je ikut orang lain,naik turun escalator barulah sampai ke taman tema dan kaunter tiket dia.
ni stesennya-masuk dan beli tiket skyway

Tempat beratur unutk naik cable car-bayangkan kalo cuti sekolah-jem gila.sebab tu byk lane

naik cable car-satu keta untuk 8org shj
keta kabel ni tak berenti,cuma slowkan je.Jadi naik cepat-cepat dan jaga anak-anak.Dia continue berpusing,jgn dok berhigh heel bagai

berlepas dari Gohtong Jaya stesen

permandangan dari atas

kaunter tiket theme park
kalo cuti crowded nih
suasana dalam taman tema
dalam theme park-indoor

sila ukur tinggi anda...

 3.Bagi yang ada anak kecik umur 4tahun kebawah,aku nasihatkan jangan ambil tiket outdoor sebab nanti rugi.Nanti banyak game yang tak dapat nak main sebab dia ukur ketinggian budak,selalunya bawah kalau 107cm tinggi kebawah tak layak nak main coaster dan yang adventure tu.Oleh kerana outdoor game ni banyak yang mengerikan sikit,jadi tunggu anak umur 5tahun keatas baru best nak bersuka ria diluar nun,takkan nak tinggal anak kejap untuk naik roller coaster tu?.Cuaca kena tengok gak,kalo hujan apa bestnya nak main outdoor?
So, ambil la indoor ticket yang 90% budak boleh naik.Kalo dah besar gajah suka hati la kan nak amik tiket manapun.Masa aku pi snow world under maintenance,rugi tak dapat masuk.
Bila dah beli tiket,dia akan pakaikan band kat tangan kita.Jadi nak masuk/main game sama berapa kali pun tak kisah.Ikut aku nak je tengok 4D tu sampai 10kali(dasar pemalas nak jalan)
Harga tiket sekarang ni:

Indoor -RM 30 dewasa
            RM28 kanak-kanak
Outdoor - RM 50 dewasa
                RM35 kanak-kanak
Untuk detail,lawati resortworldgenting website.
indoor




indoor

resort world

4D yang sangat best!

 Outdoor theme park:
taman tema luar



makan nasi ayam kat marry brown pun sedap


berkabus
5.Bab makan-yang ni kena faham dan jangan nak sumpah berbakul-bakul pada food operator.Ingat senang ke sayur dan ayam nak diangkut naik ke puncak Genting?Jadi jika makanan mahal redha je senah oiii.Pandailah nak jimatkan duit untuk makan tu.Paling senang makan menu yang harga tetap.Contoh Marry Brown -nasi ayam set RM14.99 kalo tak salah.Dua set RM33.90 (termasuk tax).Jadi tu paling murah kot.Baik makan nasi dan kenyang terus.Jangan ikutkan anak yang nak ayam la,burger la pastu 3jam dia lapar lagi.Makan nasi tahan kenyang dalam 5,6 jam jadi dah selamat.Ada gak orang makan nasi mamak kat sini,ambil ayam,sayur dan nasi harganya RM25.Oleh itu jangan la nak sua tengkuk kata orang dengan makan nasi campur.Makanlah benda fix price,yang terbentang tulis depan mata.Bukan yang ikut suka mamak kira yang dia tetiba nak taruk harga seketul ayam RM15 atau RM20.
Lagi satu jangan lak terliur sana sini tengok udang,sotong besar tu.Sabar,tunggu time turun genting belasah la kat kedai mamak lain.Biar air liur meleleh tahap paip pecah,tahannnnn.Kat Genting kita makan biasa-biasa saja.Sebab makanan biasa pun harga dah luar biasa.(nasi goreng bodo dah RM12.air dah RM5 jadi dah RM18,fuhh) cuba bayangkan makanan luar biasa ko belasah kat sana?mau RM80,90 untuk sepinggan nasi.
Jadi kena ingat kat Genting kita bukan nak pi makan-makan tapi nak pi bersuka ria main taman tema dia.

6.Kalau boleh,pergilah time low season.Kalau tak,tak puas main dan kena beratur panjang.Masa tu mood pun dah terbang,bayor mahal pastu muka muncung meradang kena beratur lama.Last-last malas nak main,sape untung?Resort world jugak.

7.Tido di hotel Resort World atau di Genting Hotel??tido di Gombak lagi jimat.
Cara aku jimat duit-drive dari utara pagi.Tido di hotel my.home.hotel di Gombak.Rate RM75-100++.Tapi aku amik yang RM85 je.So,dah jimat dari tido kat Genting tu rata-rata RM100 keatas.Lagipun nak tido kejap jek,pagi dah check-out untuk drive/main di Genting. So keluar hotel jam 8 pagi,drive dalam 45 minit ke Gohtong Jaya (skyway station) dan pegi main sepuas hati.Pukul 6 petang,turun dari puncak Genting dan drive ke destinasi lain pulak.Jimatkan sebab makan sekali saja kat Genting yakni time lunch.Sarapan dan dinner makan dikedai biasa dan harga tak serupa/semahal di Genting.Yang ni adalah untuk yg bajet ciput ,kalo ko kayo dan duit berkepuk takyah baca entry ni okey.
Cuti berjimba-jimba kena ada,walau duit tak banyak.Anak kena bawa berjalan tengok tempat popular,walau kewangan tak mengizinkan.Jadi pandailah ko nak planning dan minimizekan bajet tu.Duit lebih boleh beli benda lain pulak.

Untuk percutian kali ni dari Gombak untuk hotel,makan,tol dan tiket taman tema,tiket skyway tak sampai pun Rm300.Aku kira dari Gombak sebab aku buat 2 dalam satu,balik kampung plus cuti bersuka ria.(untuk 2 orang dewasa dan 2 kanak-kanak)

Aidilfitri is just around the corner and Nostalgia Raya

In 4 days. we will celebrate Hari Raya Aidilfitri 1433H.
I believe most of us already buy all the raya stuffs-baju, kuih dan you name it, we got it with all raya tags.
Tahun ni dan beberapa tahun sebelumnya aku tiada baju raya,tudung raya, kasut raya,hatta hantu raya pun takde. Sadis. Malas nak beli sebab bila usia dah merangkak senja ni, keterujaan membeli segala jenis raya stuffs telah membuatkan aku hampir muflis dan tak kaya-kaya.
Pakai saja baju yang dibuat sepanjang tahun tu (sekali hantar tailor 7 pasang ko, kain bandung, vietnam dll, kopak aku).
Yang penting keperluan budak-budak shj.
Nostalgia raya yang indah,yang sampai sekarang masih teringat-ringat adalah zaman susah dan zaman nak membesar:

1.Masa umur 7-8 tahun": *mode lagu suasana hari raya by Anuar Elina dan 'mintak mak kuih sepotong saya mahu makan kerna perut kosong'- Selamat Hari Raya by Saloma
Gila-Gila majalh paling popular dulu-time puasa khatam 40kali sehari sebab bosan tunggu berbuka

bunga api jenis besi sakit ohhh kalo kena kulit

Arwah ayah bawa pi beli kasut raya, naik bas dan jakun tengok kedai banyak..balik tu simpan kasut tu atas almari.Maka dengan rajinnya rutin aku tiap hari pi cium bau kasut tu sehingga lah sampai pagi raya. Enaknya bau kasut baru dari kedai..warna putih dan jenis material getah.Jenis sarung dan  sometimes I'm still looking for those smell. Malam hari dengar tembakan meriam kampung kita dan kampung sebelah lawan sape letup lagi kuat.main bunga api paling syok dimalam raya.ada mercun roket,mercun katak dll, meriah.
Malam raya-harus tak tido.Malam tu jugak lah kena kemas segala (cam ari lain takleh kemas),ganti langsir, susun kuih raya dlm bekas,gantung kad raya diranting pokok mati yang tetiba kena tebang bawa masuk kat ruang tamu.siapa kad raya paling banyak tergantung dialah paling glamer..jadi pujaan.tapi masa tu takde lagi la orang buat style Mr.bean..hantar kad pada diri sendiri biarpun pertarungan adalah sengit.
Heran juga ye, zaman dulu,semua orang sanggup tak tido dan pasang langsir malam raya tu gak,last minit. Supaya bangun esok jiran-jiran tengok rumah kita dah bertukar gitu,dah transform dengan langsir baru. Gigih,siap pagi raya tengok  yang semua  rumah telah ditukar langsir semalamnya. Awat,sehari dua sebelum tu takleh tukar? haa,tu la feel...perasaan bangun pagi raya dan tengok langsir baru best gila. Walau ia hanya dari kain jarang atau kain chik (cotton). Dulu baju raya budak-budak bukan baju kurung cam sekarang yer,baju gaun ko! kuat tul pengaruh british masa tu. Aku pun melaram dengan gaun kembang, yang ada tali ikat riben kat belakang a la Anne of Green Gables, kasut tinggi warna merah pi kutip duit raya. Dapat rm11 dah kira mewah (satu umah dapat 20sen sajokk..kalo umah tu bagi 50sen harus rumah tu akan diserbu sepanjang hari sebab 50sen dah kira banyak tu). Kedai runcit lak pandai, petang raya dia buka,hadoi la..duit raya pun keparit jawabnya.
Pastu kena tolong buat kuih raya guna dapur minyak cap Butterfly. Bakar kuih dalam periuk saja,kena tabur pasir dalam tu baru boleh masuk tudung periuk aka baking tray. Kuih popular, samperit dan kuih bakar (bangkit)
Beraya keliling kampung adalah wajib. Belum lagi kampung sebelah sebab ada pertandingan geng mana dapat duit raya paling banyak.yg budak lelaki la kerek,depa naik basikal,mana aci!
Time ni gak iklan raya Eon/Proton  yang Raja Ema duet dengan Jamal Abdillah pun rasa feeling abis kat tv.
masihkah kau ingat...

2.Zaman dara sunti,umur 14-17 tahun:*mode lagu Dari jauh kupohon maaf Sudirman/Suasana Hari Raya by Sharifah Aini

Time ni dah mula kenal dunia dan gatal, ehem. Bukan aku tapi my secret admire (hoih, perasan cam lawa).Dapat kad raya gambo bunga ros sebesar alam. Ayat jiwang karat dengan madah puisi.
Peh,sampai sekarang kena ejek dgn adik aku. Banyak pulak tu dapat, dari kengkawan sekelas yang dok sebelah (tak menahan,setiap orang masa tu mesti bagi raya walau dalam kelas dok sebelah je pun, siap letak dalam meja,posmen karat orang panggil). Kita pun pi la  beli kad raya balas. banyak tu kena labur, kat cikgu lagi.time ni bila raya pun malas dah nak ikut..tengok tv lagi best. jumpa kawan sekampung lelaki pun buat tak kenal je, buat-buat lupa dulu penah mandi pakai seluar katak saja dengan dia disungai belakang rumah.
Time ni dah kena tolong buat kuih raya, tolong pasang langsir dan cabut rumput depan rumah. Bila orang datang beraya,kitalah tukang hidang dan buat air. Tukang basuh pinngan yang bertimbun ya jugak. Termasuk bibik jaga anak buah bila kakak dan abang balik beraya.

3.Zaman IPTA, 18-21thn:*mode lagu Dendang Perantau by P.Ramlee, Musafir Di Aidilfitri by S.Jibeng


Zaman ni balik kampung setahun dua kali saja-time cuti sem dan time raya, (duit tade nak beli tiket bas balik-mahal) naik bas ekspress malam. Cuti selalu seminggu. Tiket kena amik awal, dan mengharungi lautan manusia nak balik raya adalah biasa. Bas ekspress rosak tengah jalan,kena tukar bas dan kena berenti kencing kat toilet busuk adalah rutin. (dulu highway tak banyak lagi,syukurrr ada RnR skrg)). Saat kena himpit atas bas (saja nak amik kesempatan ) dengan mamat binawe mana pun dah penah  kena. Dan ada jugak mamat baik hati yang tolong selimutkan aku dengan sweater dia masa aku buat-buat tido sebab takut aku sejuk.,lagila aku tido buat mati. Air-cond bas usah cerita, sejuk sampai nak beku. Masa ni bila balik kampus, semua kengkawan bawa kuih raya,kerepek dan ketupat,best woo,buat potluck lagi. Masa tu stesen bas pun penuh dgn student saja. Balik kampung pun masih dapat duit raya,almaklum student lagi.. paling sikit dapat RM50.
Masa ni seronok raya,jumpa kengkawan lama masa sekolah. Tapi kesian juga kat kengkawan yang tak dapat melanjutkan study kemana-mana,jadi jgn nak berlagak pandai dengan depa dan riuh bercerita bab kampus lak. Kang ada yang kecik hati dan putus sahabat tak pasal-pasal.

4. Zaman career dan zaman dewasa-22-25 thn: *mode lagu Seloka Hari Rsya by Hail Amir/Uji Rashid dan  Halaman Asmara by Awie duet Ziana Zain

Masa ni tengah bekerja. Cuti takleh lama, 4-5 ari paling lama. Masa ni selalu dah ada somebody gitu atau dah bertunang. Jadi dia pi hantar ke stesen bas pun jadi syahdu. masa tu handphone mana ada! kalo ada pun orang kaya je pakai. Masa ni beli baju raya pun sesama color, pi bazar ramadan mau tiap petang,berterawih lagi tu.
Maxis prepaid starter pun  dah Rm200++. Pastu kejadian dia tunggu pepagi buta kul 4 pagi kat stesen pun kena ada. dah hp takde, agak-agak jelah naik bas dari kampung kul 11mlm, sampai selalu time lalat pun tak bangun lagi. Maka itulah pengorbanan demi seseorang. Masa ni gigih gak nak tunjuk skil buat kuih raya kat bakal mak mertua. Dan gigih amik hati semua adik-beradik dia (kopakkk, jenuh nak sedia duit raya!)
Dan masa beraya kat kampung tu la, mata gatal dok jeling-jeling mamat hensem mana ni? rupanya dulu dia kwn sekelas, gigi pun rongak. Dan selalu akan jumpa kengkawan lama bila pi raya rumah Tok Guru ngaji.
sila cermin diri sebelum dok beramah gila/nak gediks. dan masa tu sumpah diri sendiri apesal tak ngorat dia dari kecik/ajak dia tunang dari kecik. Masa ni jugak ada le dapat kad raya sebesar alam yang ada muzik raya buat peneman tido (bf bagi la katakan).

5.Zaman dah kawin-25-3++thn:*mode lagu Satu Hari Dihari Raya by M.Nasir

Yang ni dah sibuk eksited beli baju anak sulung. Color kena sedondon. Sanggup redah bazar raya berpuluh km last sekali beli topi anak sebiji atau kopiah kat pak mentua jek. Gambar raya penuh kat depan meja kerja dan bawa kuih raya pi pejabat semestinya. Kalo boleh semua bazar raya dan semua bazar ramadan nak pi.
Bila dah lama kawin, anak dah tambah maka exited tu pun perlahan pudar. Yang penting untuk anak-anak sahaja.
Yang ni zaman kegelapan bagi sesetengah orang- ye masa ni anak makin ramai, belanja raya makin tinggi dan baru nak merasa naik pangkat/gaji. Masa ni sang huby garu kepala fikir mana nak balik kampung lg- kalo satu negeri, ok jimat sikit. Kalau tak lagi setahun nak raya kena save dah duit untuk belanja raya next year. But masa ni gak la rasa  nikmat raya- jumpa semua kaum. belah dia, belah kita. Nikmat berkumpul beramai-ramai, makan dan makan sangat best, lum lagi termasuk rumah terbuka tu.
Yang best-anak dapat duit raya,kita tukang kira . ''mak pinjam kejap yer,nanti ganti balik pas dah dapat gaji??''
Yang tak best=kena bagi duit raya..dekat seribu tu. But its raya..so sedekah kat budak-budak dan nenek budak. Amin, tambah rezeki.
Masa beranak pinak ni la rajin jenguk sedara kat kampung, bersosial dengan kaum kerabat dan jumpa kengkawan masa reunion raya. Sibuk dengan hidup bermasyarakat dan keluarga amat diutamakan.
Betul kata orang, bila dah seseorang tu berkahwin baru dia akan reti hidup bermasyarakat- kenduri, tgk org tua-tua kat kampung dan pi surau.(okeh ada gak lelaki bujang pi..tp sgt sedikit peratusnya)

Sekian,Selamat Hari Raya Aidilfitri 1433H.
Esok aku dah balik kampung yea......and sebelum tu drive gi holiday di Genting dulu sebelum balik raya .Tak tanya punnn, heee.(cam banyak duit nak holiday bagai)

Images-Google.

Menu berbuka puasa - ramadhan ke- 20++



Air teh bunga-cool and refreshing

menu simple

daging goreng air asam

ikan ketul masak lemak

ayam bakar -color tak bleh blah

agar-agar ros-sedap..rasa cam agar-agar zaman dulu yang popular masa kenduri

close up


Menu berbuka puasa yang senang - dikala Ramadhan nak sampai ke penghujungnya

terubuk bakar,sambal ayam,sup cendawan,murtabak dan jus tembikai,alhamdulillah..

jus tembikai


sambal ayam

sup cendawan dan bayam

 
murtabak feveret

Menu berbuka hari seterusnya...kegemaranku yakni asam pedas ikan terubuk.kalo selera dah takde inilah hanya inilah lauk yang mampu membukanya

Jangan ingat la aku ni manusia rajin yang tiap ari keje memasak.Ada time malas Tuhan je yang tau aku asik melingkar tunggu time berbuka.So beli la pape yang patut..dan ni lah juadah berbuka yang dibeli dari Bazar Ramadhan.(sangat tak suka perkataan PARAM(pasar ramadhan),cam haram jekkk.Dan membuatkan aku rasa bazar tu dipenuhi oleh pengunjung india dan makanan india seperti tosai,capati dan membayangkan nya pun dah bunuh selera aku.ntah mangkuk mana yang cipta ni?gunalah yang lemak merdu sikit shortcut tu..,cam Bazram ke,pasram ke,(jgn pasrah dh.),hadoiii.Senang sebut jer bazar ramadhan.Semua nak senang ye,sampai yang tu pun nak shortcut gila.(dah mula membebel pulakkk..)
nasi tomato,nasi ayam,pari bakar,murtabak,bubur lambuk,kuih dan jus buah naga serta dadih

nasi tomato

ikan pari

nasi ayam for kids

karipap,cucur badak,burger malaysia tiga ketul dgn patah nama benda tu,myros kot,cam ala pokkit KFC tu

ni je tangkapan juadah kat bazar ramadhan..tu pun berbaki sampai sahur,tak larat nak makan dah