Biggest Lesson 2019

Perkara terbaik aku belajar tahun 2019..berkaitan persahabatan bertahun lamanya jadi renggang. Tapi aku jumpa balik bff aku yg dah bertahun lost contact. Thats a blessing. Jadi its all fair even not in love and war tho.
Dan perkara-perkara lain seperti hubungan kekeluargaan, hubungan dunia pekerjaan atau kasih sayang yang tak perlu kau sibuk nak paksa. Kadangkala kita terlalu cuba jadi terbaik, korbankan semua tapi selalu ada yang tidak berpuas hati.
Maka janganlah kau memaksa.
Biarkan semua berjalan dengan apa  adanya, berlalu dengan seharusnya dan berakhir dengan semestinya.

Tak payahlah nak list the best nine whatsover sangat, kau bukan budak muda yang perlukan like atau popular dalam insta.
Unless kau influencer dan buat business.
Dah mature begini seharusnya kau dah jumpa jalan hidup dengan yakin, dah tau keutamaan dan hidup dengan tenang watching the world goes by.
Janji jangan menyusahkan orang. Jangan dok menyibuk sangat dah hidup orang lain, tumpu pada diri, manjakan diri, zikir banyak-banyak bila otak dah psiko dan bahagia tu mula dari dalam diri sendiri.
 Memang kadangkala kita down tapi it sokay. motivasi hidup macam iman jugak ada turun naik.

semua datang dari dalam diri. Hati jangan benyek sangat, jadi kuat sikit. .jangan sikit-sikit nak emo. Dan perasan orang kata kat kita. The world doesnt revolve around you, it revolve around the sun. Takyah nak tunjuk hero sangat nak ubah itu ini, nak pujian atau apa-apa jelah. Buat apapn biarlah ikhlas baru hati tenang.

Yang ni kau kena master. Ignore apakebenda yang tak bermanfaat atau menyusahkan jiwa. Nak pikir semua benda dah kenapa?abaikan yg kusut-kusut nih..yg buat kau depress, sedih dan down.
aku rasa aku dah master benda ni. My mind is my best friend.
aku dah tak kisah apa..its my life and mine alone. Hanya Allah tempat berserah dan semuanya keranaNYA.

Semoga 2020 membawa manfaat untuk kita semua dan sentiasa dalam rahmatNYA. Aaminn.

1 comment:

  1. Selamat tahun baru Mak...semoga tahun ini Mak boleh harungi semua dugaan dan cabaran dengan penuh sabar..mari kita kejar sayang Allah bukan kasih sayang dari manusia..bila Allah sayang kita..automatik manusia akan syg kita juga..peringatan utk diri JM juga..hidup kita di dunia hanya sementara..selagi ada nyawa selagi masih bernafas..mari kita kumpul pahala utk hari akhirat yg kekal selamanya...jgn kita lalai sehingga di akhirat nanti 'kosong' . Jgn peduli apa pandangan orang tapi kita peduli apa pandangan allah kepada kita...JM doakan supaya kita mendapat kebahagian dunia dan akhirat aaminnn

    ReplyDelete