Kembara Turkey - Part 7 Suleymaniye Mosque

pintu masuk byk
gabungan senibina simetri..ciptaan arkitek agung Mimar Sinan

byk kubah

hujan rintik

biggest mosque in Istanbul
Masjid Süleymaniye (Bahasa Turki: Süleymaniye Camii) adalah sebuah masjid di Istanbul, Turki. Ia dibinakan di bawah titah sultan Suleiman I (Suleiman al-Qanuni) dan dibinakan dengan arkitek Uthmaniyyah hebat Mimar Sinan. Kerja pembinaan bermula pada 1550 dan masjid disiapkan pada 1557.
Ia dianggap sejenis seni bina berjawapan ke Haghia Sophia Empayar Byzantin, ditugaskan oleh Maharaja Justinian. Haghia Sophia, yang ditukarkan ke sebuah masjid di bawah Mehmed II, berkhidmat sebagai suatu modal pada masjid-masjid lain Uthmaniyyah di Istanbul. Sulimaniye Sinan adalah lebih berbentuk simetri, berasional dan tafsiran penuh-ringan pada duluan Uthmaniyyah, dan juga Hagia Sophia. Kemungkinannya bahawa pembicaraan di antara Itali dan Istanbul menyumbang pada keghairahan Sinan untuk bentuk-bentuk simetri dan rasional, seperti digalakkan oleh penulis-penulis seperti Alberti.
Suleyumaniye memainkan pewakilan sedaran-sendiri Suleyman pada diri baginda sebagai seorang 'Sulaiman kedua'. Ia merujukkan Dome of the Rock, yang dibinakan pada tapak Kuil Sulaiman, dan juga cakap besar Justinian pada penyiapan Haghia Sophia: "Sulaiman, Beta telah mengatasi tuan hamba!" Suleymaniye, mirip dengan struktur-struktur keindahan yang mengagumkan pada duluannya, menegaskan kepentingan sejarah sultan Suleyman. Struktur adalah meskipun lebih kecil daripada contoh tipikal yang lebih tua, Hagia Sophia.

Aku berjalan kaki dari Grand Bazaar untuk ke masjid ni. Keluar gate dan ikut lorong yang jual surat khabar dan publication stuff tu. Then jalan naik bukit sikit dan terus. Aku jalan ke kanan dan pekedai tu bagi signal suruh jalan terus (kiri)..nasib baik. Jalan dekat je dan sampai la kat masjid tu.Masjid ni seperti masjid zaman Ottoman yang lain yang mana mempunyai coutyard..dan pengunjung kena buka kasut dan diberi beg plastik.
courtyard
menempatkan makam-makam Sultan dan kerabatnya
siling di anjung

In the garden behind the main mosque there are two mausoleums (türbe) including the tombs of Sultan Suleiman I, his wife Hürrem Sultan (Roxelana) and their daughter Mihrimah Sultan. The sultans Suleiman II, Ahmed II and also Saliha Dilaşub Sultan and Safiye Sultan (died in 1777), the daughter of Mustafa II, are buried here.
Just outside the mosque walls, to the north is the tomb of architect Sinan.

Cantik dan gah walau di anjung
 Dan ruang dalamannya adalah lebih mengagumkan.
Masa aku pergi ada kuliah oleh Imam masjid tetapi di sini aku agak takut nak masuk ke ruang solat utama sebab memang di Blue Mosque pun kaum wanita tak dibenarkan masuk ke ruang utama. Ada partition yang dibuat khas untuk wanita bersolat dan setakat tu sahaja.
So nak amik gambar hanyalah dari tepi masjid. Macam kitalah gi masjid sini..malu kot nak masuk ruang utama yang khas untuk lelaki je.
Bagi aku Suleymaniye ni lebih terperinci, lebih berseni binaanya. Note juga ia merupakan masjid paling besar di Istanbul. Pemuda Turki tu inform aku.

Semasa aku pergi ada sukarelawan yang jaga kat info kaunter di sudut hujung dalam masjid. Ada brocher tentang keindahan Islam dan penerangan tiada keganasan dalam Islam..bagus buat macam ni sebab ramai tourist bukan Islam yg dtg masjid ni jadi sambil tu bolehlah kikis skeptikal diorg psl islam yang dikaitkan dgn keganasan.
I'm impress
dekorasi siling yang mengagumkan


cantikkan?


berseni dan berkualiti
sejarah pembinaan
lus bertiang gergasi

Masa ni ada kuliah ngaji ke apa..adalah dalam 15 orang pendengar
dekorasi siling
ada penerangan tentang keindahan islam..utk pelancong kikis skeptikal terrorist berkait Islam
section wanita
kubah
Depan masjid ni ada kedai cenderahati yang agak murah cuma hati-hati masa dia beri duit balance tu. Ada penjual yang bagi balance tak cukup walaupun kedai dia murah dari di Sultanahmet.

No comments:

Post a Comment